Tomuto článku dala vzniknout úvaha, jak často se při řízení setkáváme se špatnými návyky. Některé z nich jsou přímo život ohrožující, jiné mají vliv na konfort jízdy nebo ovlivňují životnost Vašeho vozu. Možná si při čtení těchto rad řeknete že jsou banální, ale věřte, že jsou míněny naprosto vážně a pevně věříme že Vám budou k užitku.
Sedět by jste v autě měli tak, aby byla opřená celá záda a nohy by při sešlápnutí pedálů měly zůstat mírně pokrčené. Při čelním nárazu, který bývá nejčastější, se Vaše nohy pokrčí v kolenou a frontální síla tak nesměřuje do kyčlí, nedojde ke zlomenině nohy v krčku, či vykloubení nohy v kyčli.
Výškově by sedadlo mělo být v rámci možností co nejníže, ale současně aby sedák podepíral celá stehna i hýždě. Také je potřeba dbát na správnou polohu horního kotevního úchytu bezpečnostního pásu, jeho horní oko by mělo být na úrovni sluchovodu ucha. Při vyšším posedu či nízko nastavenému úchytu pásu se může stát, že při prudkém pohybu těla vpřed, vyvolá pás tak velký tlak na klíční kost, že ta se zlomí. Naopak příliš nízký posed může způsobit podklouznutí pod pásem, je nutné si uvědomit, jak velké síly na tělo při havárii působí.
Volant by měl být tak daleko, aby natažená ruka, položená na věnec volantu se jej dotýkala v zápěstí. Poloha vlastních rukou na volantu by měla být standardní 9. a 3. hodina, případně 10. a 2. hodina - jak komu vyhovuje. Obě ruce by měly být při jízdě na volantu a svírat ho přiměřeně pevně, tak aby například při defektu pneumatiky nedošlo k nečekanému výraznému vybočení vozidla.
Opěrku hlavy mějte tak vysoko, aby byl střed hlavy přibližně ve středu opěrky. Při zpětném pohybu těla krátce po nárazu může nízko nastavená opěrka hlavy způsobit velmi vážné poškození krční páteře. Samozřejmostí by měla být pevná ale nesvírající sportovní obuv. Internet je plný odstrašujících videí se slečnami řídících velká SUV v botách s podpatky, často končící havárií po zklouznutí boty z pedálu.
Také pokud chcete, aby správně fungoval bezpečnostní pás s předepínačem, svlékněte si před usednutím do vozu zimní bundu či huňatý svetr. Předejdete tak nepříjemnému kontaktu obličeje s volantem. Samozřejmě odložete z kapes telefon. To poslední, co chcete, je mít svůj chytrý telefon přiškvařený na hrudi i s kusem oblečení. Extrémními silami při nárazu může dojít k poškození baterie, jejímu vzplanutí a v důsledku telefon může způsobit požár interiéru havarovaného vozu, v němž zůstanete zaklíněni.
Pokud se po havárii, kdy došlo k iniciaci airbagů necítíte dobře, nechte si natočit EKG. Srdeční arytmie může způsobit sraženiny krve, které vám ucpou tepny a budou příčinou vážných potíží typu ochrnutí částí těla a může vést až k smrti.
V dnešní době se stalo tak trochu módou pohrdat přírodními zákony s přesvědčením, že vyspělá technika moderních vozů vše zvládne. Bohužel, ani nejvyspělejší technika Vám neumožní při jízdě fyzikální zákony překonávat, pouze vám dovolí se dostat mnohem blíže na jejich hranici, než by tomu bylo, pokud budete řídit automobil bez této výbavy. Bezpečnostní prvky tak paradoxně v některých případech zvyšují rizikovost řízení, jelikož nepatřičně zvyšují sebevědomí některých řidičů.
Jako příklad nepředvídatelného chování můžeme vzít ABS - zvláště starší verze, třeba v první Fabii, kdy při odskočení zadního kola na nerovnosti při prudkém brzdění způsobí zablokování pedálu brzdy a auto nebrzdí vůbec, dokud řidič pedál nepustí a nezačne brzdit znovu. Druhý příklad bude stabilizační systém ESP - při řízení automobilů s tímto systémem je důležité vědět, že při opětovném získání přilnavosti vůz bezchybně zatočí tam, kam máte nasměrovaný volant. Vyrovnávali jste-li tedy smyk s volantem do „kontra“, vůz najednou zatočí do škarpy. Třetí příklad - Line a Front assist. Jinak užitečný sysém je často na silnici bez krajnice bezradný, musíte jej vypínat aby nezasahoval nekorektně do řízení a jsou známé i případy kolapsů tohoto systému.
Denní svícení šetří palivo, je však třeba myslet na to, že v dešti, sněžení, či přechodu den/noc a opačně automat neumí dostatečně jemně rozlišit viditelnost a vaše vozidlo je ze zadu neosvětlené a tudíž neviditelné. Světla Matrix – věřte, že na hrbolatých českých silnicích samozhasínání dálkových světel a vymezování obrysu vašeho vozu příliš nefunguje. Svou vinu na tom mají i pojišťovny, které po výměně čelního okna zaplatí okno i sety na připevnění kamer, ale již nehradí cca 5.000 Kč za drahou geometrii, při níž se sesouhlasí směr natočení kol s pohledem kamer a natáčením světlometů. Na členitých silnicích pak systému dlouho trvá, než rozpozná protijedoucí vozidlo a zareguje tlumením světel. Bezpečnosti provozu i té vlastní tak prospějete, když před ostrými zatáčkami či horizonty budete světla preventivně zhasínat ručně.
Tovární kola z lehkých slitin – aby byla jejich dnešní výroba maximálně ekonomická, jsou odlévaná z ne příliš kvalitní slitiny hliníku a tak, aby vydržela všechny náročné testy, jsou tato kola velmi těžká. Pokud toužíte po kolech opravdu lehkých, kupte si nové auto na plechových discích, které si necháte na zimní pneu a kola dle technické specifikace pro váš vůz kupte u specializovaných výrobců jako je OZ, Speedline a podobně. Ideální je koupit kola kovaná, která jsou sice dražší, ale auto s nimi bude nesrovnatelně agilnější jak v akceleraci, tak na brzdách, chtivě se bude vrhat do zatáček a systém pérováni jej snadněji udrží v kontaktu s vozovkou a ve finále budete mít z jízdy opravdovou radost.
Dobře zvažte i velikost kol, velká vypadají dobře, ale díky nutnému nízkému profilu pneumatiky omezují komfort cestování, jsou náchylnější na defekt a v případě defektu na dlouhých cestách budete atypický rozměr pneumatiky špatně shánět. S tím souvisí i zimní obutí, snažte se koupit zimní pneumatiku co nejužší, sněhem či břečkou se lépe prořízne a na ledu generuje větší měrný tlak a tím i přilnavost. Samozřejmě platí, že malé kolo koupíte užší. Také platí, že zimní pneumatiky starší 3 let zásadně ztrácejí své vlastnosti a je prakticky jedno, že mají takřka zánovní vzorek. Fakt, že důraz je v naší legislativě kladen právě na hloubku vzorku a ne na stáří pneumatiky, uvedené na jejím boku svědčí o nekompetenci našich zákonodárců. Z uvedeného také vyplývá, že zimní pneumatiky kupujte osobně v pneuservisu a požadujte aktuální rok výroby. Jen tak si můžete být jisti, že se výhodný nákup na internetu nepromnění v nepříjemnou havárii až pojedete na sněhu či ledu.
Při výběru auta přemýšlejte, k čemu ho budete nejvíce potřebovat. Pokud k tomu nemáte důvod, nepodléhejte módě SUV. Jedinou praktickou výhodou těchto aut je totiž snadný nástup a výstup. Nevýhodou pak bídný výhled z vozu všemi směry, nejhůře však kolem boků, vyšší hmotnost vozu, vyšší spotřeba, horší dynamické vlastnosti a bezpečnost. Nedá–li vám někdo přednost, když jedete ve svém SUV více jak 50 km/h a náraz jdepři vší smůle na jeho přední kolo které poslouží jako nájezdová rampa, co myslíte, jsou sloupky těchto aut skutečně spolehlivě dimenzovány na převrácení?
Těžkou otázkou je také výběr diesel – benzín, který dnes ještě komplikuje nutnost vstřikování AD Blue. Tento roztok totiž časem vodnatí a pokud jezdíte nízký roční nájezd, systém začne vypisovat chyby NOx senzorů ve výfuku a jeho výměna kupodivu nepomáhá. Při delším odstavení vozu působí potíže i bioložka v naftě, víte–li, že vůz nebudete dlouho používat, natankujte naftu bez biosložek.
Benzínové motory dříve topí, dieselové mají nižší spotřebu, zátah z nízkých otáček ale mají už i přímovstřikové benzíny. Při krátkých cestách s benzínovým přímovstřikovým turbomotorem a při nízkých otáčkách se však usazuje karbon na dnech pístů a problém vzniká, když pak náhle takto zakarbonovaný motor vystaví vysoké zátěži. Karbon se rozpálí a vzniknou tisíce ložisek detonačního spalování, které regulace čidla klepání nemá šanci uregulovat. Výsledkem jsou rozlámané můstky mezi pístními kroužky, ohnuté ojnice a podobně. Zde samozřejmě pomáhají aditiva do benzínu a postupná zátěž a jak se říká "místo rádia poslouchat motor".
Emisní homologační limity stanovené evropskou komisí jsou tak přísné, že vliv může mít i hmotnost tažného zařízení. Nezapomeňte tento fakt brát v potaz při objednávce nového automobilu či koupi ojetého, tažná zařízení totiž nelze na automobily s emisemi EURO6 temp montovat dodatečně!
Obecně platí, že to, co není v automobilu namontováno se nemůže rozbít, nezvyšuje hmotnost vozu a tím i spotřebu. JIstě má řada z Vás zkušenost s vysokými náklady na opravu i při lehké kolizi. Úplně stačí, když Vám do vozu někdo nacouvá a poškození předního nárazníku s parkovacími čidly, masky s radarem a adaptivními LED světlomety pojišťovna promítne do pojistného v dalším období.
Vždy se zamyslete, zda danou výbavu opravdu potřebujete, například moderní panoramatické střechy zásadně ovlivňují tuhost karosérie. Jestli plánujete jezdit automobilem převážně po méně kvalitních českých silnicích, škrtněte si na objednávce tuto položku. Získáte tak nejen tuhost karoserie, ale významně se v interieru zvýší tepelný komfort pro posádku.
Jak vybírat tuningovou firmuPár dobrých rad
CIMBU Autosport
Sukorady u Ml. Boleslavi 103
294 06 Březno
tel. 326 397 184
gsm: 601 280 786
e-mail: info@cimbu.cz