Tuning automobilů je velmi dobrý obchod.
V Německu má toto odvětví roční obrat přes 650 milionů Euro. Samozřejmě, v Německu neměli v budování kapitalismu čtyřicetiletou přestávku, takže mají více peněz na kratochvíle, rovněž rozlohou je to země poněkud větší. U nás je podle mého názoru tuning stále ještě v plenkách, ale i tak se již na trhu prosadily firmy, které mají snahu za peníze zákazníků odvádět solidní práci a nabízí kvalitní produkty.
Každým rokem ale také vznikají a zanikají společnosti (za poslední dvě dekády jich bylo registrováno neuvěřitelných 700), které mají snad jediný cíl – zisk. Velmi často se nás obracejí zákazníci těchto firem, abychom pomohli řešit problémy vzniklé neodborným zásahem, nebo potížemi způsobenými špatnou funkcí dalších komponent elektronického systému vstřikování a zapalování, které sice nesouvisí s úpravou řídící jednotky motoru, ale tyto firmy je nejsou schopny diagnostikovat a odstranit. Naše firma se již téměř 30 let zabývá chiptuningem, tedy přeprogramováním řídících jednotek koncernových motorů a jejich diagnostikou. V této oblasti tak máme skutečně bohaté zkušenosti a níže uvedené poznatky mají platnost i na ostatní tuningové produkty a automobilové značky. Takže, jaká by měla být tuningová firma, které hodláte svěřit své vozidlo?
Řada tuningových firem nabízí více stupňů úprav. Samozřejmě taková praxe se laikům jeví, jako když firma ví co dělá, protože dokonce umí upravit program řídící jednotky podle mých představ. Chci závodit? OK, vyberu nejsilnější úpravu. Chci snížit spotřebu? Není problém. Chci lepší dynamiku pro předjíždění? Ano i pro takový režim máme speciální software.
Nechceme podezřívat konkurenci z nekalé soutěže nebo neznalosti zákonitostí vznětových či zážehových motorů, ale stejně jako někteří politici mají tendeci ignorovat přírodní zákony, tito tuneři často chybují již v implementaci základních vztahů mezi točivým momentem, výkonem motoru a jeho spotřebou.
Totiž, výkon motoru je definován jako práce za čas a vypočítá se z točivého momentu podle vztahu P = Mk . n / 9550, kde pokud točivý moment (Mk) zadáme v Newton-metrech (Nm) a otáčky (n) v jednotkách za minutu, dostáváme výkon (P) v kilowattech (kW). Konstanta 9550 zahrnuje při výpočtu úhlovou rychlost. Pomocí tohoto jednoduchého výpočtu můžete zjistit, zda si tuningová firma tzv. necucá hodnoty z prstu.
Jak je to ale s těmi verzemi programů? Cílem úpravy by vždy měla být co nejplošší křivka točivého momentu s maximální možnou hodnotou. Proč dosahovat maxima? Jednoduše protože zvýšení točivého momentu motoru nepřímo úměrně ovlivňuje snížení spotřeby. Samozřejmě, dokud motor vlivem sil vyšších řádů nezačne bojovat se svým vlastním vnitřním třením, zvyšuje se – viz vzorec i výkon motoru. Správně optimalizovaný chiptuning tedy vždy obsahuje „vše v jednom“. Díky vyššímu točivému momentu bude motor dynamičtější při předjíždění a současně díky menší potřebě vytáčet motor budete mít nižší spotřebu. Z uvedeného vyplývá, že není možné snížit spotřebu a zvýšit dynamiku pro předjíždění při zachování výkonu motoru. U kvalitního chiptuningu je výkonová rezerva k dispozici i pro majitele, kteří nechtějí jezdit se svým vozem na doraz a rezervu využijí pouze v nutných případech vytočením motoru do otáček, kde vrcholí výkon motoru. Řidič a jeho jízdní styl je tak tím, kdo ovlivňuje jízdní projev a životnost motoru, je nesmyslné nabízet několik variant programů podle jízdních preferencí majitele. Takový obchodní model funguje dobře totiž pouze na papíře a jako marketing.
Chiptuning je sofistikovaná odborná činnost a věřte nám, že získat dostatek zkušeností může trvat mnoho let a tisíce realizovaných modifikací řídících jednotek. Jednoznačně tak doporučujeme vybírat firmu s ohledem na délku podnikání v oboru – čím více zkušeností, tím lépe. U zavedených firem je také jednodušší získat reference, firmy již mají vybudované jméno v oboru a nejlepší jsou kladné reference někoho, kdo už úpravu od dané firmy má. Spoustu relevantních informací získáte od uživatelů na klubových internetových fórech, nebo v diskuzích o tuningu automobilů.
Zavedené firmy mají pevnou adresu sídla firmy, pevnou telefonní linku a funkční internetové stránky. Zní to jako banální rada, ale určitě nechcete při problémech shánět někoho, kdo měl v inzerátu uvedený pouze mobilní telefon, který Vám v případě prvních problémů nebere. U internetových stránek jsme se několikrát setkali s tím, že hodnoty a popisy úprav byly převzaty z našeho webu, případně úpravce uváděl výrazně vyšší parametry než u nás. Věřte nám, že naše úpravy využívají potenciál daných motorů velmi uvážlivě s využitím maximálního výkonu při zachování kultivovaného chodu a při splnění emisních limitů. Výrazně odlišné parametry úprav nejsou příliš reálné.
S délkou podnikání souvisí také záruky na provedené úpravy, samozřejmě čím delší, tím lepší. V našem případě svým programům 100% věříme a poskytujeme tak na software řídící jednotky neomezenou záruku. Na hardware řídící jednotky v případě jakéhokoliv zásahu držíme roční záruku a to vše dokládáme vystavením záručního listu, nemusíte se tak obávat složitého dokazování při případném sporu.
Správně upravený software nemá prokazatelně negativní vliv na mechanické díly motoru, přesto bývá často s různými závadami spojován. Nejčastěji se s řídící jednotkou spojují problémy se zadřením motoru po poruše turbodmychadla, povolené a následkem toho vypadlé šrouby na rozvodových kolech, uvolněné šrouby napínacích kladek, přetažený proběh kilometrů na výměnu rozvodového řemene, proražené olejové vany, skryté vady materiálu ojnic, klikových hřídelů a podobně. I z tohoto důvodu doporučujeme chiptuning aplikovat až když má nový vůz najeto 5-10.000 km, to se již většinou projeví všechny skryté vady ať už vzniklé montáží na lince, nebo vady materiálu.
Když už hovoříme o zárukách - v naší firmě považujeme za samozřejmost, že si zákazníků může pozitivní dopady modifikace dat na chod motoru otestovat zkušební jízdou ještě před zaplacením. Neprodáváme zajíce v pytli a pokud prodejce trvá na zaplacení úpravy s tím, že poskytne 14ti denní záruku na vrácení peněz, buďte ostražití. Již jsme dokonce zaznamenali taková tvrzení, že vliv chiptuningu se projeví postupně a maximální výkon bude mít vozidlo až za dva nebo tři týdny. Pochopitelně se jednalo o podvod.
Oblíbenou metodou, jak ohromit zákazníka je doložení naměřených parametrů z motorové brzdy. Bohužel, u některých chiptuningových firem dochází k záměrnému zkreslování naměřených výsledků. Nejjednodušší cestou jak výsledek zkoušky ovlivnit je úprava výkonu ventilátoru chlazení při jednotlivých měřeních. Často se také podvádí s tzn. ztrátovým točivým momentem. Válcová zkušebna měří točivý moment na kolech. Po dosažení otáček maximálního výkonu se vyšlápne spojka, u automatů se zařadí neutrál a měří se tzv. ztrátový točivý moment. Točivý moment motoru je potom součtem naměřeného momentu na kolech a ztrátového točivého momentu. Když se při měření ztrátového točivého momentu jemně přibrzdí, výrazně se tak zvýší jeho velikost a v součtu je pak vyšší i výsledný moment motoru. Jelikož výkon motoru je vypočten součinem naměřeného točivého momentu a otáček motoru i uváděný výsledný výkon bude vyšší. Mezi další metody jak podvádět při měření výkonu patří korekce teploty měření a barometrického tlaku. Netvrdíme, že jsou všichni úpravci podvodníci, ale buďte ostražití, pokud Vám nabídnou vlastní zkoušku na motorové brzdě, případně požádejte o nezávislé měření.
Schopnost provedení detailní diagnostiky motoru před vlastním tuningem je zcela zásadní. V případě problémů mají autorizované servisy snahu svalovat potíže na upravenou řídící jednotku. Tuningová firma by tak měla vlastnit diagnostiku buď pro danou značku (u koncernových automobilů Audi, Volkswagen, Seat, Škoda jsou to přístroje V.A.G, VAS 1551, 1552, Atal), případně originální nebo univerzální diagnostický software, například BOSCH KTS 500 apod. Samozřejmě by s diagnostikou obsluha měla umět pracovat.
Upozornění: samotný dotaz na chybovou paměť a odpověď, že nebyla nalezena chyba neznamená, že se žádný problém v systému nevyskytuje (což platí i pro sériový vůz). Pokud motoru například kolísají volnoběžné otáčky, má malý výkon, nadměrně kouří, v tahu houpe nebo škube, vibruje při dojezdech ke křižovatkám, má vyšší spotřebu než dříve, nechce startovat při teplém nebo studeném motoru, příčiny těchto jevů lze i sériovou diagnostikou ve většině případů najít a pokud si to zákazník přeje, tak i odstranit. Jsou známé i případy, kdy byl motor bez funkce a přesto sériová diagnostika při dotazu na chybovou paměť uvedla, že je systém bez závad. Na řešení velmi zapeklitých problémů, na které je sériová diagnostika krátká, jsme pořídili univerzální diagnostický přístroj HMS990. A pozor, pokud systém řízení vstřikování a zapalování není v pořádku, samotná modifikace dat Vám až na několik málo výjimek v podobě chyb sériových softwarů problém neodstraní.
Znáte to i z jiných oborů - zdánlivě výhodná nízká cena se Vám může prodražit. Ladiči s nízkými cenami jen ztěží zvládnou vývoj všech modifikací řídících jednotek pro danou motorizaci - například na 1.9l 66 kW TDI Octavie je 7 různých druhů softwarů, na 1.8l turbo 110 kW je jich již dokonce 23! V žádném případě také neplatí, že všichni „čipují“ nebo „flashují“ stejnými soubory dat a pokud se Vás někdo před úpravou zeptá, zda to chcete upravit na 100, 110, nebo 120 kW odjíždějte, jak nejrychleji to půjde s původními sériovými daty. Na regulaci výkonu máte totiž vůz již vybavený - pedálem akcelerace. Tito ladiči většinou vůbec netuší, do kterých datových polí zasahují a jaké to má důsledky a také to v oboru tuningu nemohou myslet vážně, příliš nízkými cenami nejsou schopni vytvářet dostatečné rezervy ať už na rozvoj firmy, nebo na řešení případných problémů, vzniklých následkem své činnosti.
Pokud Vám bude někdo tvrdit, že má data shodná s našimi, kontaktujte nás a my Vám sdělíme, jedná – li se o našeho dealera. Naše řídící jednotky poznáte snadno, jsou označené logem naší firmy a vydáváme k nim záruční list. Podvodníci vědí, že jsou naše úpravy oblíbené a občas se tak snaží vydávat za naše obchodní zastoupení.
Přesvědčte se také, zda se v případě objednané modifikace skutečně jedná o změnu dat řídící jednotky. Je mnoho firem, které nabízejí tzv. Power boxy, které nemají s chiptuningem nic společného. Tato zařízení zařízení obsahují místo speciálního software pouze rezistor, případně jeden až dva potenciometry a vypínač. U dražších provedení pak najdeme pochybné emulátory signálu tlaku paliva v railu. Řídící jednotka v rámci svých adaptačních hodnot má tendenci tyto nucené odchylky eliminovat, takže jistý efekt tato zařízení mají, ale přínos je velmi diskutabilní a rizikový. Může totiž dojít k tak velkému, byť krátkodobému navýšení tlaku paliva, že ve vysokotlakém čerpadle dojde ke kavitaci a to v důsledku znamená velmi nákladnou opravu, zahrnující kompletní výměnu systému common rail včetně palivové nádrže.
Složitá situace v roce 2021 nutí i renomované výrobce nabízet nebezpečné powerboxy.
Pozn.: označení powerboxu a logo výrobce jsme z respektu ke konkurenci rozmazali.
Jak vybírat tuningovou firmuPár dobrých rad
CIMBU Autosport
Sukorady u Ml. Boleslavi 103
294 06 Březno
tel. 326 397 184
gsm: 601 280 786
e-mail: info@cimbu.cz