news1

Nesmrdět a neškodit

10. července 2020, Martin Frei, Svět motorů, Ing. Zdeněk Janda

Ekologie si vyžádala zásahy do příslušenství benzínových i dieselových motorů. Cesta od neřízeného katalyzátoru k SCR AdBlue katalyzátoru, byla dlouhá a rozhodně ne jednoduchá. Martin Frei, redaktor Světa motorů přehledně popsal a shrnul výhody i nevýhody jednotlivých typů katalyzátorů. 

O čem výrobci neradi mluví?

Jistě chválihodná snaha snižovat emise škodlivin si nejednou vyžádala významné a nákladné zásahy do příslušenství benzínových i dieselových motorů. Zamysleme se do jaké míry jsou tyto systémy přínosné pro ekologii - myšleno kolik energie a CO2 se vygenerovalo při jejich výrobě, nemluvě o tom, že jsou často vyráběné z nerezové oceli a obsahují prvky jako vanad, stříbro, platina a podobně. Paradoxní je tato úvaha o to víc, že ekologické elektromobily jezdí v mixu elektráren za 107g CO2 na km jízdy, zatímco klasické automobily se musí vejít dle poslední emisní normy do 85g CO2 na km jízdy! A to nemluvíme o ekologickém armagedonu při výrobě baterií pro elektromobily.

Je také pravdou, že katalyzátoy po dobu své životnosti často působí starosti. U klasického třícestného katalyzátoru benzínových motorů je například třeba dávat pozor na spotřebu motorového oleje, ale s prodlužováním intervalů výměny oleje se dramaticky zhoršuje jejich kvalita a moderní motory tak mají často spotřebu oleje poměrně vysokou. Zatavení katalyzátoru s kovovou vložkou, nebo její vysypání v případě, že je keramická, může také způsobit nespálená směs benzínu se vzduchem v případě vynechání zapalování ať už z důvodu poruchy zapalovací svíčky či vadného kabelu nebo zapalovacího trafa.

Také třeba vadný EGR ventil způsobuje nadměrné kouření motoru a to zas extrémně namáhá DPF filtr. Ten zas častějšími regeneracemi způsobuje omývání oleje ze stěn válců přebytečnou naftou na hoření sazí a tím se více opotřebovává samotný motor. Běžná nafta s biosložkou zanáší EGR ventil a s ním spojený chladič výfukových plynů. Vyplatí se tedy jezdit na dražší naftu cetanové číslo 60, ale jen od OMV či Benziny, ostatní výrobci, pokud vím, dosahují vyššího cetnového čísla aditivací běžné nafty. Bez biosložky je i běžná nafta u Euro Oilu.

Problém je ale i s AD Blue. Pokud je v automobilu dlouho, postupně absorbuje vlhkost a je nejen méně účinné, ale ECU motoru často hlásí závadu NOx filtru či čidla NOx za filtrem. To samé se dějě, jestliže v rámci úspor koupíte do garáže velký kanystr AdBlue a pomalu ho spotřebováváte. Při opravdu dlouhém odstavení vozidla navíc ztvrdne AdBlue na kámen, je proto dobré ho před odstavením vozidla odčerpat. Pozor si dejte i na případné potřísnění tímto činidlem, opravdu nepěkně voní a tvoří neodstranitelné skvrny až otvory do oděvů, bot, umí i poškodit lak karosérie. 

Jak šel čas s jednotlivými typy katalyzátorů si můžete prohlédnout v následujícím článku, převzatém ze Světa Motorů: 

egregregregregregregregregregregregregregregr
Speciál Světa motorů, autor: Martin Frei

Kontakt

CIMBU Autosport
Sukorady u Ml. Boleslavi 103
294 06 Březno

tel. 326 397 184
gsm: 601 280 786
e-mail: info@cimbu.cz

Média

GPS

N50° 25,527' E15° 01,485’

skrýt mapu