Chiptuning řídících jednotek systému vstřikování a zapalování BOSCH Monomotronic, nám pomohl získat dostatek zkušeností, které jsme uplatnili i při chip tuningu řídících jednotek CONTINENTAL dieselových motorů. Dnes z těchto zkušeností čerpáme i při úpravách software řídící jednotky systému Common rail.
Zkušenosti z více jak 80.000 námi provedených aplikací úprav řídící jednotky motoru jsou takové, že zvýšení výkonu motoru nemá vliv na jejich vlastní spolehlivost ani na spolehlivost motorů a příslušenství. Zmiňujeme se o tom proto, že podobného účinku jako má přeprogramování řídící jednotky lze dosáhnout i tzv. POWER–BOXem, což je mezikus do elektrické instalace vstřikovacího čerpadla motoru, který zkresluje data pro řídící jednotku motoru v tomto případě hodnotu velikosti tlaku paliva v railu. Pokud je tato hodnota špatně nastavená, či se vinou poruchy boxu nekontrolovatelně zvýší, má to za následek vznik kavitace v tlakovém rotačním čerpadle systému common rail. Výsledkem je vytrhávání materiálu z povrchu pístu či tělesa čerpadla s fatálními následky pro celý systém. Vzhledem k tomu, že palivo cirkuluje do nádrže a zpět k motoru, jediná možná oprava pak je výměna celého systému včetně vedení paliva a nádrže.
Postup úpravy
Čas. náročnost
Cena úpravy
modifikace ECU*
4 hodiny
18.634 Kč vč. DPH
V poslední době se roztrhl pytel s dalšími navenek profesionálními ladiči, kteří však používají nekvalitní softwary z jihu Evropy. Prakticky denně poskytujeme konzultaci zákazníkovi, který si nechal provést chip tuning u některé z těchto firem, jejichž zvýšení výkonu motoru má za následek mnohdy ještě horší parametry, než sériové houpavý průběh točivého momentu nejen že ničí transmise – spojku, převodovku atd., ale má za následek i velmi nekomfortní jízdu. Námi upravená řídící jednotka reguluje jednotlivé veličiny kontinuálně a ve vzájemné závislosti, čímž nedochází k neduhům powerboxů a laciných softwarů, jako je škubání, nadměrné kouření mající za následek častou regeneraci DPF filtru a tím vyšší spotřebu, ale destrukci turbodmychadel. Některé modifikované softwary rovněž ruší možnost sériové diagnostiky řídící jednotky motoru, takže v autorizovaném servisu ji běžnou sériovou diagnostikou nemohou provést.
Náš tuning řídící jednotky motoru má za následek zvýšení točivého momentu motoru v celém rozsahu využitelných otáček, maximum 343 Nm je potom k dispozici při 2.500 ot./min. proti 250 Nm v sérii. Díky většímu tlaku v railu a většímu předstřiku je už na 1.500 ot./min. točivý moment 279 Nm. Budete–li se v provozu držet v rozsahu 1.800~3.500 ot./min., budete mít zároveň nejmenší spotřebu paliva. Maximální výkon se zvýšil z 81 na 128 kW při shodných 4.200 ot./min. Další zlepšení zaznamenáte v tzv. přechodových režimech, motor bude lépe reagovat na polohu pedálu plynu, bude se rychleji roztáčet a tím se odstraní jeho letargické chování. Funkce imobilizéru 5. generace montovaného v prvovýrobě zůstává zachována, kdo nevěří, nechť si nechá vyrobit klíč spínací skříňky bez čipu, resp. s čipem, ale bez přizpůsobení – motor po spuštění cca za 2 sekundy zhasne. Chiptuning od nás nemá vliv na to, jak řídící jednotka komunikuje s originální diagnostikou V.A.G, ATAL, V.A.S, chová se jako sériová, její úpravu lze odhalit prakticky jenom jízdní zkouškou, také emisní limity zůstávají beze změny.
Zkušenosti z provozu jsou takové, že úpravou řídící jednotky se dosahuje průměrné úspory 0,9 l/100 km a průměrná spotřeba po úpravě se pohybuje kolem 6,5 l/100 km.Na životnost motorů nemá úprava řídící jednotky prakticky žádný vliv, největším ničitelem motorů jsou prodloužené intervaly výměn olejů, filtrů a otáčky motoru.
Upozornění: u motorů s turbodmychadlem doporučujeme po vetší zátěži dochladit motor resp. turbodmychadlo pomalejší jízdou nebo cca minutovým během motoru na volnoběh po zastavení vozidla! Tato doporučení platí i pro sériové provedení ŘJ. Předejdete tak poruše turbodmychadla (velká teplota a spotřeba oleje a následně zadření motoru). Značné potíže po cca 70 – 100.000 km jsou s motory, které byly provozovány na tzv. prodloužené intervaly výměny olejů - viz. samostatný článek. Všechna tato doporučení se týkají i motorů, na nichž nebyla provedena úprava řídící jednotky. Pozor také na nekvalitní naftu. Ve FAQ č. 19 můžete vidět, jak dopadají trysky vstřikování, pokud se rozhodnete šetřit na špatném místě.
*Úprava programu řídící jednotky (ECU) se provádí úpravou Vaší řídící jednotky. Na námi upravenou řídící jednotku držíme záruku 2 roky na hardware (vlastní ŘJ) a pět let na software.
ot./min. | výkon (kW) | točivý moment (N.m) | ||
---|---|---|---|---|
série | po úpravě | série | po úpravě | |
1.500 | 39.2 | 43.8 | 250.0 | 279.0 |
1.800 | 47.1 | 57.1 | 250.0 | 303.0 |
2.000 | 52.3 | 68.0 | 250.0 | 325.0 |
2.500 | 65.4 | 89.8 | 250.0 | 343.0 |
3.000 | 71.0 | 102.4 | 226.0 | 326.0 |
3.500 | 81.0 | 112.9 | 221.0 | 308.0 |
4.200 | 81.0 | 128.0 | 184.0 | 291.0 |
Jak vybírat tuningovou firmuPár dobrých rad
CIMBU Autosport
Sukorady u Ml. Boleslavi 103
294 06 Březno
tel. 326 397 184
gsm: 601 280 786
e-mail: info@cimbu.cz