Chiptuning řídících jednotek systému vstřikování a zapalování BOSCH motorů 2,0 TDI CR DPF nám pomohl získat dostatek zkušeností, které jsme uplatnili i při chip tuningu řídících jednotek dieselových motorů 1,6 TDI CR. Zkušenosti z více jak 80.000 námi provedených aplikací úprav řídící jednotky motoru jsou takové, že zvýšení výkonu motoru nemá vliv na jejich vlastní spolehlivost ani na spolehlivost motorů a příslušenství. Zmiňujeme se o tom proto, že podobného účinku jako má přeprogramování řídící jednotky lze dosáhnout i tzv. POWER–BOXem, což je mezikus do elektrické instalace vstřikovacího čerpadla motoru, který zkresluje data pro řídící jednotku motoru v tomto případě hodnotu velikosti tlaku paliva v railu. Pokud je tato hodnota špatně nastavená, či se vinou poruchy boxu nekontrolovatelně zvýší, má to za následek vznik kavitace v tlakovém rotačním čerpadle systému common rail. Výsledkem je vytrhávání materiálu z povrchu pístku či tělesa čerpadla s fatálními následky pro celý systém. Vzhledem k tomu, že palivo cirkuluje do nádrže a zpět k motoru, jediná možná oprava pak je výměna celého systému včetně vedení paliva a nádrže.
V poslední době se roztrhl pytel s dalšími navenek profesionálními ladiči, kteří však používají nekvalitní softwary z jihu Evropy. Prakticky denně poskytujeme rady nešťastným zákazníkům, kteří si nechali provést chiptuning u některé z těchto firem, jejichž zvýšení výkonu motoru má za následek mnohdy ještě horší parametry než sériové, houpavý průběh točivého momentu, který nejen že ničí transmise – spojku, převodovku atd., ale má za následek i nekomfortní jízdu.
Postup úpravy
Čas. náročnost
Cena úpravy
úprava ECU*
4 hodiny
18.634 Kč vč. DPH
Prokazatelně nižší je u nekvalitního chiptuningu i životnost EGR ventilu a DPF filtru. Námi upravená řídící jednotka reguluje jednotlivé veličiny kontinuálně a ve vzájemné závislosti, čímž nedochází k neduhům powerboxů a laciných softwarů, jako je škubání, nadměrné kouření mající za následek častou regeneraci DPF filtru a tím vyšší spotřebu, ale destrukci turbodmychadel. Některé modifikované softwary rovněž ruší možnost sériové diagnostiky řídící jednotky motoru, takže v autorizovaném servisu ji běžnou sériovou diagnostikou nemohou provést. Dle našich zkušeností z naší poradenské služby autoservisům mají však zásadní vliv na životnost motorů také dlouhé intervaly výměn motorových olejů a vzduchových filtrů a tankování nekvalitních paliv.
Náš tuning řídící jednotky motoru má za následek zvýšení točivého momentu motoru v celém rozsahu využitelných otáček, maximum 310 Nm je potom k dispozici při 2.500~3.250 ot./min. oproti 250 Nm v sérii. Budete–li se v provozu držet v tomto rozsahu otáček, budete mít zároveň nejmenší spotřebu paliva. Maximální výkon se zvýší z 85 na 110kW v rozsahu 3.500~4.000 ot./min. Další zlepšení zaznamenáte v tzv. přechodových režimech, motor bude lépe reagovat na polohu pedálu plynu, bude se rychleji roztáčet a tím se odstraní jeho letargické chování. Funkce imobilizéru montovaného v prvovýrobě zůstává zachována, kdo nevěří, nechť si nechá vyrobit klíč spínací skříňky bez čipu, resp. s čipem, ale bez přizpůsobení – motor po spuštění cca za 2 sekundy zhasne. Chiptuning od nás nemá vliv na to, jak řídící jednotka komunikuje s originální diagnostikou V.A.G, ATAL, V.A.S, chová se jako sériová, její úpravu lze odhalit prakticky jenom jízdní zkouškou, také emisní limity zůstávají beze změny.
Zkušenosti z provozu jsou takové, že úpravou řídící jednotky dosahujeme průměrné úspory paliva 0,5 l/100 km a průměrná spotřeba po úpravě se pohybuje kolem 5,0 l/100 km. Na životnost motorů nemá úprava řídící jednotky prakticky žádný vliv, největší zhoubou motorů jsou však prodloužené intervaly výměn olejů, filtrů a nepřiměřené otáčky motoru. U motorů s turbodmychadly doporučujeme po větší zátěži motor, resp. turbodmychadlo dochladit volnější jízdou, nebo nechat po zastavení cca 1 minutu běžet na volnoběh. V opačném případě riskujete zničení turbodmychadla a následné zadření motoru (vysoká teplota a spotřeba motorového oleje ). Závažné problémy po cca 70~100.000 km jsou s motory, které byly provozovány na tzv. prodloužené intervaly výměny olejů - viz samostatný článek. Všechna tato doporučení se týkají i motorů, na nichž nebyla provedena úprava řídící jednotky.
* Úpravu řídící jednotky provádíme přímo na Vaší jednotce, je tedy nutné dostavit se s vozem. Za upravenou řídíci jednotku držíme dva roky záruku na hardware a pět let na software.
ot./min. | výkon (kW) | točivý moment (N.m) | ||
---|---|---|---|---|
série | po úpravě | série | po úpravě | |
1.500 | 37.6 | 39.6 | 240.0 | 252.0 |
2.000 | 52.4 | 61.6 | 250.0 | 294.0 |
2.500 | 65.4 | 81.2 | 250.0 | 310.0 |
3.000 | 78.5 | 97.4 | 250.0 | 310.0 |
3.250 | 85.0 | 107.1 | 250.0 | 310.0 |
3.500 | 85.0 | 110.0 | 232.0 | 300.0 |
4.000 | 85.0 | 110.0 | 203.0 | 262.6 |
4.500 | 71.0 | 98.0 | 151.0 | 208.0 |
Jak vybírat tuningovou firmuPár dobrých rad
CIMBU Autosport
Sukorady u Ml. Boleslavi 103
294 06 Březno
tel. 326 397 184
gsm: 601 280 786
e-mail: info@cimbu.cz