Od roku 1994 se zabýváme úpravami řídících jednotek motorů automobilů ŠKODA. Zkušenosti získané se systémy vstřikování a zapalování BOSCH monomotronic jsme uplatnili i při úpravách řídících jednotek dieselových motorů BOSCH. Zkušenosti z více jak 50.000 námi provedených aplikací úprav řídících jednotek jsou takové, že úpravy nemají vliv na jejich vlastní spolehlivost ani na spolehlivost motorů a jejich příslušenství. Zmiňujeme se o tom proto, že podobného účinku jako má přeprogramování řídící jednotky lze dosáhnout i tzv. POWER–BOXem, což je mezikus do elektrické instalace vstřikovacího čerpadla motoru, který zkresluje data pro řídící jednotku motoru. Výsledky těchto zařízení jsou známé - 250 totálních havárií v Německu a podle našich informací desítky u nás. Kvalitně upravená řídící jednotka reguluje jednotlivé veličiny kontinuálně a ve vzájemné závislosti, čímž nedochází k neduhům powerboxů, jako je škubání, nadměrné kouření a hlavně výše zmíněné destrukci motorů.
Úpravou jsme dosáhli zvýšení točivého momentu motoru v celém rozsahu využitelných otáček, maximum 240 Nm je potom k dispozici při 2.480 ot./min. oproti 155 Nm v sérii. Budete-li se v provozu držet v tomto rozsahu otáček, budete mít zároveň nejmenší spotřebu paliva. Maximální výkon se zvýší z 51 kW na 71 kW při stejných otáčkách 3.500 ot./min. Další zlepšení zaznamenáte v tzv. přechodových režimech.
Postup úpravy
Čas. náročnost
Cena úpravy
výměna ECU*
30 minut
15.004 Kč vč. DPH
Funkce imobilizéru montovaného v prvovýrobě zůstává zachována, kdo nevěří, nechť si nechá vyrobit klíč spínací skříňky bez čipu, resp. s čipem, ale bez přizpůsobení – motor po spuštění cca za 2 sekundy zhasne. Upravená řídící jednotka komunikuje s originální diagnostikou V.A.G, ATAL, V.A.S jako sériová, její úpravu lze odhalit prakticky jenom jízdní zkouškou, také emisní limity zůstávají beze změny. Zkušenosti z provozu jsou takové, že nejnižší námi zaznamenaná průměrná spotřeba paliva klesne cca o 0,5 l/100 km.
Upozornění: u motorů s turbodmychadlem doporučujeme po vetší zátěži dochladit motor resp. turbodmychadlo pomalejší jízdou nebo cca minutovým během motoru na volnoběh po zastavení vozidla! Tato doporučení platí i pro sériové provedení ŘJ. Předejdete tak poruše turbodmychadla (velká teplota a spotřeba oleje a následně zadření motoru). Pozor také na nekvalitní naftu. Ve FAQ č. 19 můžete vidět, jak dopadají trysky vstřikování, pokud se rozhodnete šetřit na špatném místě.
*Úprava programu řídící jednotky (ECU) se provádí výměnným způsobem, do vozu instalujeme upravenou ŘJ, původní si ponecháme. Na námi upravenou řídící jednotku držíme záruku 2 roky na hardware (vlastní ŘJ) a pět let na software. Provedení diagnostiky, výměna řídící jednotky a zkušební jízda trvá cca 30 minut.
ot./min. | výkon (kW) | točivý moment (N.m) | ||
---|---|---|---|---|
série | po úpravě | série | po úpravě | |
1.500 | 20.4 | 28.7 | 130.0 | 183.0 |
2.000 | 31.0 | 49.2 | 149.0 | 235.0 |
2.500 | 40.5 | 62.8 | 155.0 | 240.0 |
3.000 | 47.6 | 68.4 | 152.0 | 218.0 |
3.500 | 49.8 | 71.0 | 136.0 | 194.0 |
4.000 | 51.0 | 65.4 | 122.0 | 166.0 |
4.500 | 47.0 | 60.2 | 100.0 | 128.0 |
Jak vybírat tuningovou firmuPár dobrých rad
CIMBU Autosport
Sukorady u Ml. Boleslavi 103
294 06 Březno
tel. 326 397 184
gsm: 601 280 786
e-mail: info@cimbu.cz