Chiptuning řídících jednotek systému vstřikování a zapalování Bosch Monomotronic nám pomohl získat dostatek zkušeností, které jsme uplatnili i při čiptuningu řídících jednotek BOSCH Motronic MED 17.5 pro motory 1,2 TSI.
Jak vyplývá z grafu vnější charakteristiky motoru, úprava softwaru řídící jednotky motoru zlepšuje průběh točivého momentu i výkonu motoru v celém rozsahu využitelných otáček. Točivý moment vrcholí při 3.000 ot./min. hodnotou 230 Nm oproti 160 Nm sériovým. Významný je také lineární průběh točivého momentu až do 4.000 ot./min. neklesne pod 220 Nm. Maximálního výkonu 92 kW oproti sériovým 63 kW motor dosahuje při shodných otáčkách 4.000 ot./min.. Další zlepšení zaznamenáte v tzv. přechodových režimech - při rychlém ubrání, nebo naopak přidání plynu motor reaguje bez zbytečných prodlev.
Tento motor je mechanicky naprosto shodný s verzí 1,2 TSI 77 kW, z marketingových důvodů je motor omezen pouze softwarem. Pokud tedy již při koupi vozu přemýšlíte o chiptuningu, je výhodné koupit si tuto slabší verzi, rozdíly v ceně obou modelů Vám úpravu zaplatí a ve výsledku motor pojede lépe, než sériových 77 kW. Zkušenosti z provozu jsou takové, že úprava motoru snižuje spotřebu paliva o 0,5 l/100 km.
Postup úpravy
Čas. náročnost
Cena úpravy
EOBD zásuvka*
30 minut
17.182 Kč vč. DPH
Funkce imobilizéru SIEMENS montovaného v prvovýrobě zůstává zachována, kdo nevěří, nechť si nechá vyrobit klíč spínací skříňky bez čipu, resp. s čipem, ale bez přizpůsobení – motor po spuštění cca za 2 sekundy zhasne. Upravená řídící jednotka komunikuje s originální diagnostikou V.A.G, ATAL, V.A.S jako sériová, její úpravu lze odhalit prakticky jenom jízdní zkouškou, také emisní limity zůstávají beze změny.
Upozornění: Úprava řídící jednotky a následné zvýšení točivého momentu a výkonu nemá podle našich dosavadních zkušeností žádný vliv na životnost motoru, rozhodující je však jakost a čistota motorového oleje a vzduchového filtru. Doporučujeme proto měnit motorový olej po ujetí 10.000 km a vzduchový filtr po 20.000 km. Toto doporučení nijak nesouvisí s provedenou úpravou, týká se i automobilů se sériovým motorovým softwarem.
* Úpravu řídící jednotky provádíme přímo ve voze přes diagnostickou EOBD zásuvku, je nutné se dostavit s ním. Protože se jedná pouze o softwarový zásah, za naši úpravu v tomto případě držíme pouze tzv. softwarovou záruku, v případě poruchy řídící jednotky nahrajeme do nové zadarmo upravený program.
Jsme vždy rádi, když se s námi zákazníci dělí o zkušenosti z provozu námi modifikovaných řídících jednotek. Nedávno nám do mailové schránky dorazil nadšený komentář majitele, který si u nás nechal modifikovat software své Octavie 1.2 TSI.
Zajímalo jej, zda se při běžné jízdě dostane na zmiňovanou spotřebu 5 litrů/100 km. K jeho i našemu překvapení zvládla Octavie 1.2 TSI trasu dlouhou 158km při průměrné rychlosti 72 km/h s velmi slušnou spotřebou 4.1 l/100km.
Když chiptuning, tak Cimbu Autosport!
ot./min. | výkon (kW) | točivý moment (N.m) | ||
---|---|---|---|---|
série | po úpravě | série | po úpravě | |
1.000 | 9.4 | 10.0 | 90.0 | 95.0 |
1.500 | 25.9 | 29.0 | 160.0 | 185.0 |
2.000 | 33.5 | 43.4 | 160.0 | 207.0 |
2.500 | 41.9 | 56.0 | 160.0 | 214.0 |
3.000 | 50.3 | 72.3 | 160.0 | 230.0 |
3.500 | 58.6 | 84.2 | 160.0 | 230.0 |
4.000 | 63.0 | 92.0 | 150.4 | 220.0 |
4.500 | 63.0 | 92.0 | 134.0 | 195.0 |
5.000 | 63.0 | 92.0 | 120.3 | 175.7 |
5.500 | 63.0 | 87.5 | 109.4 | 152.0 |
6.000 | 55.2 | 70.4 | 87.9 | 112.0 |
Jak vybírat tuningovou firmuPár dobrých rad
CIMBU Autosport
Sukorady u Ml. Boleslavi 103
294 06 Březno
tel. 326 397 184
gsm: 601 280 786
e-mail: info@cimbu.cz