Chiptuning řídících jednotek systému vstřikování a zapalování BOSCH Monomotronic, nám pomohl získat dostatek zkušeností, které jsme uplatnili i při chip tuningu řídících jednotek Bosch dieselových motorů, nyní z těchto zkušeností čerpáme i při úpravách software řídící jednotky systému čerpadlo - tryska.
Zkušenosti z více jak 50.000 námi provedených aplikací úprav řídící jednotky motoru jsou takové, že zvýšení výkonu motoru nemá vliv na jejich vlastní spolehlivost ani na spolehlivost motorů a příslušenství. Zmiňujeme se o tom proto, že podobného účinku jako má přeprogramování řídící jednotky lze dosáhnout i tzv. POWER – BOXem, což je mezikus do elektrické instalace vstřikovacího čerpadla motoru, který zkresluje data pro řídící jednotku motoru. V poslední době se roztrhl pytel s dalšími navenek profesionálními ladiči, kteří však používají nekvalitní softwary z jihu Evropy. Výsledky těchto zařízení a softwarů jsou známé: stovky totálních havárií v Německu a podle našich informací desítky u nás (některé příklady jsou zdokumentované na našich web stránkách).
Prakticky denně poskytujeme konzultaci zákazníkovi, který si nechal provést chip tuning u některé z těchto firem, jejichž zvýšení výkonu motoru má za následek ještě horší parametry, než sériové.
Postup úpravy
Čas. náročnost
Cena úpravy
výměna ECU*
30 minut
18.634 Kč vč. DPH
Námi upravená řídící jednotka reguluje jednotlivé veličiny kontinuálně a ve vzájemné závislosti, čímž nedochází k neduhům powerboxů a laciných softwarů, jako je škubání, nadměrné kouření a hlavně výše zmíněné destrukci motorů či turbodmychadel. Některé modifikované softwary rovněž ruší možnost sériové diagnostiky řídící jednotky motoru, takže v autorizovaném servisu ji běžnou sériovou diagnostikou nemohou provést.
Náš tuning řídící jednotky motoru má za následek zvýšení točivého momentu motoru v celém rozsahu využitelných otáček, maximum 324 Nm je potom k dispozici při 2.200 ot./min. oproti 250 Nm v sérii. Budete–li se v provozu držet v tomto rozsahu otáček, budete mít zároveň nejmenší spotřebu paliva. Maximální výkon se zvýší ze 77 na 113 kW při stejných otáčkách 4.000 ot./min. Další zlepšení zaznamenáte v tzv. přechodových režimech, motor bude lépe na polohu pedálu plynu.
Funkce imobilizéru montovaného v prvovýrobě zůstává zachována, kdo nevěří, nechť si nechá vyrobit klíč spínací skříňky bez čipu, resp. s čipem, ale bez přizpůsobení – motor po spuštění cca za 2 sekundy zhasne. Upravená řídící jednotka komunikuje s originální diagnostikou V.A.G, ATAL, V.A.S jako sériová, její úpravu lze odhalit prakticky jenom jízdní zkouškou, také emisní limity zůstávají beze změny.
Zkušenosti z provozu jsou takové, že úpravou řídící jednotky lze průměrně dosáhnout snížení spotřeby o 0,5 l/100 km a průměrná spotřeba se pohybuje kolem 5,5 l/100 km. Na životnost motorů nemá úprava řídící jednotky prakticky žádný vliv, největší námi zaznamenaný proběh motoru 74 kW TDI PD u Octavie je 480.000 km. Životnost upravených 1.9l motorů TDI PD 77kW je díky identické konstrukci obdobná. U verzí 4x4 se spojkou Haldex se také nemusíte obávat problémů, žádné typické se závady se zde nevyskytují.
Upozornění: u motorů s turbodmychadlem doporučujeme po vetší zátěži dochladit motor resp. turbodmychadlo pomalejší jízdou nebo cca minutovým během motoru na volnoběh po zastavení vozidla! Tato doporučení platí i pro sériové provedení ŘJ. Předejdete tak poruše turbodmychadla (velká teplota a spotřeba oleje a následně zadření motoru). Značné potíže po cca 70 – 100.000 km jsou s motory, které byly provozovány na tzv. prodloužené intervaly výměny olejů - viz. samostatný článek. Všechna tato doporučení se týkají i motorů, na nichž nebyla provedena úprava řídící jednotky. Pozor také na nekvalitní naftu. Ve FAQ č. 19 můžete vidět, jak dopadají trysky vstřikování, pokud se rozhodnete šetřit na špatném místě.
*Úprava programu řídící jednotky (ECU) se provádí výměnným způsobem, do vozu instalujeme upravenou ŘJ, původní si ponecháme. Na námi upravenou řídící jednotku držíme záruku 2 roky na hardware (vlastní ŘJ) a pět let na software. Provedení diagnostiky, výměna řídící jednotky a zkušební jízda trvá cca 30 minut.
ot./min. | výkon (kW) | točivý moment (N.m) | ||
---|---|---|---|---|
série | po úpravě | série | po úpravě | |
1.500 | 29.0 | 31.0 | 185.0 | 195.0 |
1.900 | 49.7 | 58.7 | 250.0 | 295.0 |
2.700 | 67.8 | 91.6 | 240.0 | 324.0 |
3.000 | 68.8 | 99.0 | 219.0 | 315.0 |
3.500 | 74.0 | 108.0 | 202.0 | 294.6 |
4.000 | 77.0 | 113.0 | 184.0 | 269.8 |
4.500 | 59.0 | 92.3 | 125.0 | 196.0 |
Jak vybírat tuningovou firmuPár dobrých rad
CIMBU Autosport
Sukorady u Ml. Boleslavi 103
294 06 Březno
tel. 326 397 184
gsm: 601 280 786
e-mail: info@cimbu.cz