Od roku 1994 se zabýváme úpravami řídících jednotek motorů automobilů Škoda. Zkušenosti získané se systémy vstřikování a zapalování BOSCH Monomotronic jsme uplatnili i při úpravách řídících jednotek dieslových motorů BOSCH. Zkušenosti z více jak 80.000 námi provedených aplikací seřízení řídících jednotek jsou takové, že seřízení nemají vliv na jejich vlastní spolehlivost ani na spolehlivost motorů a jejich příslušenství. Zmiňujeme se o tom proto, že podobného účinku jako má seřízení řídící jednotky lze dosáhnout i tzv. POWER-BOXem což je "mezikus" do elektrické instalace motoru, který dává nepravdivý signál řídící jednotce motoru o velikosti účinku turbodmychadla. Výsledky těchto opatření jsou v zásadě známé: 200 totálních havárií motorů v Německu a podle našich informací desítky u nás. Seřízená řídící jednotka reguluje jednotlivé veličiny kontinuálně a ve vzájemné závislosti, čímž nedochází k neduhům powerboxů jako je škubání, nadměrné kouření a hlavně výše zmíněné destrukci motorů.
Úpravou jsme dosáhli zvýšení točivého momentu motoru v celém rozsahu využitelných otáček, maximum 352 Nm je potom k dispozici při 2.370 ot./min. oproti 310 Nm v sérii. Budete-li se v provozu držet v tomto rozsahu otáček, budete mít zároveň nejmenší spotřebu paliva. Maximální výkon se zvýší ze 96 na 124 kW při stejných otáčkách 4.260 ot./min. Další zlepšení zaznamenáte v tzv. přechodových režimech.
Postup úpravy
Čas. náročnost
Cena úpravy
výměna ECU*
45 minut
8.954 Kč vč. DPH
Funkce imobilizéru montovaného v prvovýrobě zůstává zachována, kdo nevěří, nechť si nechá vyrobit klíč spínací skříňky bez čipu, resp. s čipem, ale bez přizpůsobení – motor po spuštění cca za 2 sekundy zhasne. Upravená řídící jednotka komunikuje s originální diagnostikou V.A.G, ATAL, V.A.S jako sériová, její úpravu lze odhalit prakticky jenom jízdní zkouškou, také emisní limity zůstávají beze změny. Zkušenosti z provozu jsou takové, že nejnižší námi zaznamenaná průměrná spotřeba paliva je u motoru TDI PD 2,85 l/100 km, průměrná se pohybuje kolem 5,5 l/100 km.
Upozornění: u motorů s turbodmychadlem doporučujeme po vetší zátěži dochladit motor resp. turbodmychadlo pomalejší jízdou nebo cca minutovým během motoru na volnoběh po zastavení vozidla! Tato doporučení platí i pro sériové provedení ŘJ. Předejdete tak poruše turbodmychadla (velká teplota a spotřeba oleje a následně zadření motoru). Pozor také na nekvalitní naftu. Ve FAQ č. 19 můžete vidět, jak dopadají trysky vstřikování, pokud se rozhodnete šetřit na špatném místě.
*Úprava programu řídící jednotky (ECU) se provádí výměnným způsobem, do vozu instalujeme upravenou ŘJ, původní si ponecháme. Na námi upravenou řídící jednotku držíme záruku 2 roky na hardware (vlastní ŘJ) a pět let na software. Provedení diagnostiky, výměna řídící jednotky a zkušební jízda trvá cca 45 minut.
ot./min. | výkon (kW) | točivý moment (N.m) | ||
---|---|---|---|---|
série | po úpravě | série | po úpravě | |
1.500 | 27.0 | 31.0 | 185.0 | 195.0 |
2.000 | 54.0 | 63.0 | 235.0 | 295.0 |
2.500 | 81.1 | 92.1 | 310.0 | 352.0 |
3.000 | 87.0 | 101.0 | 277.0 | 321.0 |
3.500 | 91.0 | 113.0 | 248.0 | 308.3 |
4.000 | 96.0 | 124.0 | 229.0 | 296.0 |
4.500 | 71.0 | 95.0 | 128.0 | 196.0 |
Jak vybírat tuningovou firmuPár dobrých rad
CIMBU Autosport
Sukorady u Ml. Boleslavi 103
294 06 Březno
tel. 326 397 184
gsm: 601 280 786
e-mail: info@cimbu.cz