Popis úpravy

Chiptuning řídících jednotek systému vstřikování a zapalování BOSCH Monomotronic motorů 2,0 TDI CR DPF nám pomohl získat dostatek zkušeností, které jsme uplatnili i při chip tuningu řídících jednotek BOSCH EDC 17 74 dieselových motorů 2.0 TDI CR.

Zkušenosti z více jak 80.000 námi provedených aplikací úprav řídící jednotky motoru jsou takové, že zvýšení výkonu motoru nemá vliv na jejich vlastní spolehlivost ani na spolehlivost motorů a příslušenství. Zatím nejvyšší nájezd s naší úpravou systému TDI CR má zákazník Superbu II 2,0 TDI CR 125 kW s mechanickou šestistupňovou převodovkou a předním pohonem a to více než 576.000 km. Na voze je zatím vše původní - spojka, turbo, DPF filtr i EGR ventil. Motor však samozřejmě nejezdí dlouhý interval výměny oleje a filtrů a tankuje naftu bez biosložky a aditivuje ji přísadou VIF Superdiesel aditiv.

Zmiňujeme se o tom proto, že podobného účinku jako má přeprogramování řídící jednotky lze dosáhnout i tzv. POWER–BOXem, což je mezikus do elektrické instalace motoru, který zkresluje data pro řídící jednotku motoru v tomto případě hodnotu velikosti tlaku paliva v railu. Pokud je tato hodnota špatně nastavená, či se vinou poruchy boxu nekontrolovatelně zvýší, má to za následek vznik kavitace v tlakovém rotačním čerpadle systému common rail. Výsledkem je vytrhávání materiálu z povrchu pístku či tělesa čerpadla s fatálními následky pro celý systém. Vzhledem k tomu, že palivo cirkuluje do nádrže a zpět k motoru, jediná možná oprava pak je výměna celého systému včetně vedení paliva a nádrže.

Škoda Kodiaq RS
2.0 TDI CR 176kW

Postup úpravy
Čas. náročnost
Cena úpravy

modifikace ECU*
4 hodiny
24.926 Kč vč. DPH


V poslední době se roztrhl pytel s dalšími navenek profesionálními ladiči, kteří však používají nekvalitní softwary. Téměř denně poskytujeme konzultaci zákazníkovi, který si nechal provést chip tuning u některé z těchto firem, jejichž zvýšení výkonu motoru má za následek mnohdy ještě horší parametry, než sériové. Houpavý průběh točivého momentu nejen že ničí transmise – spojku, převodovku atd., ale má za následek i velmi nekomfortní jízdu. Námi upravená řídící jednotka reguluje jednotlivé veličiny kontinuálně a ve vzájemné závislosti, čímž nedochází k neduhům powerboxů a laciných softwarů, jako je škubání, nadměrné kouření mající za následek častou regeneraci DPF filtru a tím vyšší spotřebu. Častou regenerací DPF filtru se omývá olej ze stěn válců, takže dochází k většímu mechanickému opotřebení motoru, které ještě umocňuje rychleji zdegenerovaný a naftou naředěný olej. Tyto softwary mohou také způsobit destrukci turbodmychadel a vysokotlakých čerpadel a také propálení chladičů výfukových plynů, které jsou součástí EGR ventilů. Výsledkem mohou být velmi drahé opravy, třeba destrukce vysokotlakého čerpadla znamená opravu za cca 120.000 Kč, protože vzniklé piliny se rozšíří po celém systému Common rail, včetně nádrže. Některé modifikované softwary rovněž ruší možnost sériové diagnostiky řídící jednotky motoru, takže v autorizovaném servisu ji běžnou sériovou diagnostikou nemohou provést.

Dle našich zkušeností z naší poradenské služby autoservisům mají však zásadní vliv na životnost motorů dlouhé intervaly výměn motorových olejů a vzduchových filtrů a tankování nekvalitních paliv. Proto doporučujeme pevný interval výměny oleje 15.000 km, vzduchového filtru max 30.000 km a čerpání nafty bez biosložek (nižší životnost EGR ventilu a DPF filtru). Doporučujeme používání naftových aditiv, která zvyšují mazivost paliva s následkem prodloužení životnosti vysokotlakého čerpadla a vstřikovačů Common rail.

Náš tuning řídící jednotky motoru má za následek zvýšení točivého momentu motoru v celém rozsahu využitelných otáček, maximum 560 Nm je potom k dispozici již při 1.800~3.500 ot./min. proti 400 Nm v sérii. Parametry točivého momentu jsou voleny tak, aby nedocházelo k omezení životnosti automatické převodovky DSG, která je oproti té v Superbu stavěná na zatížení točivým momentem 500 Nm. Budete–li se v provozu držet v tomto rozsahu otáček, budete mít zároveň nejmenší spotřebu paliva. Maximální výkon se zvýší ze 176 na 206 kW při 3.500 ot./min. Další zlepšení zaznamenáte v tzv. přechodových režimech, motor bude lépe reagovat na polohu pedálu plynu, bude se rychleji roztáčet a tím se prakticky odstraní jeho letargické chování, rychlejší i plynulejší bude řazení převodovky DSG. Důsledkem úpravy SW jsou také méně časté regenerace DPF filtru, což je jeden z důvodů snížení spotřeby paliva a prodloužení jeho životnosti, nepatrně menší bude i spotřeba močoviny. Chiptuning od nás nemá vliv na to, jak řídící jednotka komunikuje s originální diagnostikou V.A.G, ATAL, V.A.S, chová se jako sériová, její úpravu lze odhalit prakticky jenom jízdní zkouškou, také emisní limity zůstávají beze změny.

Zkušenosti z provozu jsou takové, že úpravou řídící jednotky dosahujeme průměrné úspory paliva 0,5 l/100 km, kdy průměr se pohybuje někde kolem 7,5 l/100 km. Možnost volby jízdních režimů zůstává zachována. Na životnost motorů nemá úprava řídící jednotky prakticky žádný vliv, největším ničitelem motorů jsou prodloužené intervaly výměn olejů, filtrů a otáčky motoru. 

Upozornění:
u motorů s turbodmychadlem doporučujeme po vetší zátěži dochladit motor resp. turbodmychadlo pomalejší jízdou nebo cca minutovým během motoru na volnoběh po zastavení vozidla! Tato doporučení platí i pro sériové provedení ŘJ. Předejdete tak poruše turbodmychadla (velká teplota a spotřeba oleje a následně zadření motoru). Značné potíže po cca 70 – 100.000 km jsou s motory, které byly provozovány na tzv. prodloužené intervaly výměny olejů - viz. samostatný článek. Všechna tato doporučení se týkají i motorů, na nichž nebyla provedena úprava řídící jednotky. Pozor také na nekvalitní naftu. Ve FAQ č. 19 můžete vidět, jak dopadají trysky vstřikování, pokud se rozhodnete šetřit na špatném místě.

*Úprava programu řídící jednotky (ECU) se provádí úpravou Vaší řídící jednotky. Na námi upravenou řídící jednotku držíme záruku 2 roky na hardware (vlastní ŘJ) a pět let na software. 


Diagram průběhu naměřených hodnot

 


Tabulka hodnot výkonu a točivého momentu

ot./min. výkon (kW) točivý moment (N.m)
série po úpravě série po úpravě
1.500 50.3 52.5 320.0 334.0
1.800 94.7 105.5 500.0 560.0
2.000 104.7 117.3 500.0 560.0
2.500 130.9 146.6 500.0 560.0
3.000 157.0 176.0 500.0 560.0
3.500 176.0 206.0 480.0 560.0
4.000 176.0 206.0 420.0 492.0
4.500 167.0 176.0 356.0 374.0
 
 

Mám zájem o úpravu řídící jednotky!

 

 

Kontakt

CIMBU Autosport
Sukorady u Ml. Boleslavi 103
294 06 Březno

tel. 326 397 184
gsm: 601 280 786
e-mail: info@cimbu.cz

Média

GPS

N50° 25,527' E15° 01,485’

skrýt mapu