Zkušenosti získané se systémy vstřikování a zapalování BOSCH monomotronic a s vícebodovým vstřikováním SIEMENS 40 i 50 kW jsme využili i u nové generace řídících jednotek SIEMENS tříválcových motorů ŠKODA 1,2 HTP 51 kW.
Úpravou jsme dosáhli zvýšení točivého momentu motoru v celém rozsahu využitelných otáček o 8 Nm s tím, že již od 2.500 ot./min je k dispozici 114 Nm, maximum 120,2 Nm je potom k dispozici při 3.500 ot./min. Budete-li se v provozu držet v tomto rozsahu otáček, budete mít zároveň nejmenší spotřebu paliva. Maximálního výkonu 56 kW motor dosahuje při 5 500 ot./min. Další zlepšení zaznamenáte v tzv. přechodových režimech - při rychlém ubrání, nebo naopak přidání plynu motor reaguje bez zbytečných prodlev a škubání.
Na základě zkušeností z provozu s těmito motory jsme dále upravili velikost volnoběžných otáček, jež lze potom nastavovat od 800 do 960 ot./min., oproti sériovým cca 740 ot./min. Výhodou je snadnější rozjezd bez zhasnutí motoru a dále se odstraní klepání převodovky, které je slyšitelné vně vozu u levého předního kola.
Zkušenosti z provozu jsou takové, že nejnižší námi zaznamenaná průměrná spotřeba paliva je 4,7 l/100 km, průměr se pohybuje kolem 6,5 l/100 km.
Postup úpravy
Čas. náročnost
Cena úpravy
EOBD zásuvka*
45 minut
3.630 Kč vč. DPH
Funkce imobilizéru SIEMENS montovaného v prvovýrobě zůstává zachována, kdo nevěří, nechť si nechá vyrobit klíč spínací skříňky bez čipu, resp. s čipem, ale bez přizpůsobení – motor po spuštění cca za 2 sekundy zhasne. Upravená řídící jednotka komunikuje s originální diagnostikou V.A.G, ATAL, V.A.S jako sériová, její úpravu lze odhalit prakticky jenom jízdní zkouškou, také emisní limity zůstávají beze změny.
Upozornění: Problematická je spolehlivost sériových a tím i upravených řídících jednotek. Řídící jednotky systému SIEMENS jsou velmi málo odolné přepětí v palubní síti vozidla, doporučujeme věnovat zvýšenou péči alternátoru. Úprava řídící jednotky nemá podle našich dosavadních zkušeností žádný vliv na životnost motoru.
* Úpravu řídící jednotky provádíme přímo ve voze, je nutné se dostavit s ním. Na námi upravenou řídící jednotku držíme záruku 2 roky na hardware (vlastní řídící jednotku) a pět let na software.
Naše poznatky z provozu motorů 1,2 l HTP v České republice jsou následující: na bezporuchový chod tohoto motoru má zásadní vliv kvalita motorového oleje. Ta vzhledem k příměsím síry v našich palivech rapidně klesá, dle našich zkušeností je olej v benzinovém motoru po ujetých 7.500 km prakticky bez přísad a paradoxně čím kvalitnější olej použijete, tím rychlejší bude jeho degradace.
Specifikem motoru 1,2 l HTP je vysoká teplota oleje, daná nevhodným umístěním katalyzátoru před hlavní olejový kanál v bloku motoru (páni konstruktéři zapomněli při využívání metody konečných prvků používat zdravý selský rozum). Pokud olej v motoru necháte déle jak 10.000 km (ano zásadně se to rozchází s doporučením výrobce na servisní prohlídky), dochází k zakarbonování pístních kroužků, ale hlavně zdvihátek ventilů v hlavě. Ty se nevracejí dostatečně rychle a dostávají se do kontaktu s písty motoru – výsledkem je minimálně poškozená hlava motoru. Dalším konstrukčním nedostatkem je technické řešení napínáku rozvodového řetízku – z důvodu snížení nákladů na výrobu motoru není použit systém rohatka – západka, který by i při motoru v klidu udržoval dostatečné napnutí rozvodového řetězu a napínák je tlačen tlakem motorového oleje jen při běhu motoru. Vlivem provozu dochází k degradaci motorového oleje a tím také k výraznému zvětšování jeho viskozity. Při startu motoru pak nemusí být napínák schopen dostatečně rychle napnout rozvodový řetěz, ten se rozkmitá a na rozvodovém kole přeskočí. Po prodloužení vodících lišt rozvodového řetězu dochází k tomuto jevu méně často.
V obou případech je prevencí včasná výměna oleje, nejlépe přesně na polovině servisního intervalu doporučeného výrobcem, tedy na 7.500 km, nebo alespoň při proběhu 10.000 km. Toto doporučení nijak nesouvisí s námi prováděnými úpravami SW!
ot./min. | výkon (kW) | točivý moment (N.m) | ||
---|---|---|---|---|
série | po úpravě | série | po úpravě | |
1.500 | 13.4 | 13.7 | 85.0 | 87.0 |
2.000 | 19.8 | 20.3 | 94.8 | 97.2 |
2.500 | 26.9 | 29.8 | 103.0 | 114.0 |
3.000 | 35.2 | 37.4 | 112.0 | 119.0 |
3.500 | 41.1 | 44.0 | 112.4 | 120.2 |
4.000 | 44.8 | 48.3 | 107.0 | 115.2 |
4.500 | 47.2 | 51.3 | 100.2 | 109.0 |
5.000 | 49.9 | 53.9 | 95.4 | 103.0 |
5.500 | 51.0 | 56.0 | 88.6 | 97.2 |
6.000 | 47.4 | 52.2 | 75.4 | 83.2 |
Jak vybírat tuningovou firmuPár dobrých rad
CIMBU Autosport
Sukorady u Ml. Boleslavi 103
294 06 Březno
tel. 326 397 184
gsm: 601 280 786
e-mail: info@cimbu.cz