Popis úpravy

Zkušenosti získané se systémy vstřikování a zapalování BOSCH monomotronic a s vícebodovým vstřikováním SIEMENS 40 i 50 kW jsme využili i u nové generace řídících jednotek SIEMENS tříválcových motorů ŠKODA 1,2 HTP 44kW. Úpravou jsme dosáhli zvýšení točivého momentu motoru v celém rozsahu využitelných otáček o 6 Nm s tím, že již od 2.500 ot./min. je k dispozici 106 Nm, maximum 114 Nm je potom k dispozici při 3.000 ot./min. Budete-li se v provozu držet v tomto rozsahu otáček, budete mít zároveň nejmenší spotřebu paliva. Maximálního výkonu 48 kW motor dosahuje při 5.200 ot./min. Další zlepšení zaznamenáte v tzv. přechodových režimech - při rychlém ubrání, nebo naopak přidání plynu motor reaguje bez zbytečných prodlev a škubání.

Na základě zkušeností z provozu s těmito motory jsme dále upravili velikost volnoběžných otáček, jež lze nastavovat od 800 do 960 ot./min, proti sériovým 730 ot./min. Výhodou je snadnější rozjezd bez zhasnutí motoru a dále se odstraní klepání převodovky, které je slyšitelné vně vozu u levého předního kola.

Zkušenosti z provozu jsou takové, že nejnižší námi zaznamenaná průměrná spotřeba paliva je 4,5 l/100 km, průměr se pohybuje kolem 6 l/100 km. 

Škoda Fabia II
1.2 MPI HTP 44kW

Postup úpravy
Čas. náročnost
Cena úpravy

EOBD zásuvka*
45 minut
3.630 Kč vč. DPH

Funkce imobilizéru SIEMENS montovaného v prvovýrobě zůstává zachována, kdo nevěří, nechť si nechá vyrobit klíč spínací skříňky bez čipu, resp. s čipem, ale bez přizpůsobení – motor po spuštění cca za 2 sekundy zhasne. Upravená řídící jednotka komunikuje s originální diagnostikou V.A.G, ATAL, V.A.S jako sériová, její úpravu lze odhalit prakticky jenom jízdní zkouškou, také emisní limity zůstávají beze změny.

Upozornění: Problematická je spolehlivost sériových a tím i upravených řídících jednotek. Řídící jednotky systému SIEMENS jsou velmi málo odolné přepětí v palubní síti vozidla, doporučujeme věnovat zvýšenou péči alternátoru. Úprava řídící jednotky nemá podle našich dosavadních zkušeností žádný vliv na životnost motoru.

* Úpravu řídící jednotky provádíme přímo ve voze, je nutné se dostavit s ním. Na námi upravenou řídící jednotku držíme záruku 2 roky na hardware (vlastní řídící jednotku) a pět let na software.

Včasná výměna oleje u motorů 1.2 HTP

Naše poznatky z provozu motorů 1,2 l HTP v České republice jsou následující: na bezporuchový chod tohoto motoru má zásadní vliv kvalita motorového oleje. Ta vzhledem k příměsím síry v našich palivech rapidně klesá, dle našich zkušeností je olej v benzinovém motoru po ujetých 7.500 km prakticky bez přísad a paradoxně čím kvalitnější olej použijete, tím rychlejší bude jeho degradace.

Specifikem motoru 1,2 l HTP je vysoká teplota oleje, daná nevhodným umístěním katalyzátoru před hlavní olejový kanál v bloku motoru (páni konstruktéři zapomněli při využívání metody konečných prvků používat zdravý selský rozum). Pokud olej v motoru necháte déle jak 10.000 km (ano zásadně se to rozchází s doporučením výrobce na servisní prohlídky), dochází k zakarbonování pístních kroužků, ale hlavně zdvihátek ventilů v hlavě. Ty se nevracejí dostatečně rychle a dostávají se do kontaktu s písty motoru – výsledkem je minimálně poškozená hlava motoru. Dalším konstrukčním nedostatkem je technické řešení napínáku rozvodového řetízku – z důvodu snížení nákladů na výrobu motoru není použit systém rohatka – západka, který by i při motoru v klidu udržoval dostatečné napnutí rozvodového řetězu a napínák je tlačen tlakem motorového oleje jen při běhu motoru. Vlivem provozu dochází k degradaci motorového oleje a tím také k výraznému zvětšování jeho viskozity. Při startu motoru pak nemusí být napínák schopen dostatečně rychle napnout rozvodový řetěz, ten se rozkmitá a na rozvodovém kole přeskočí. Po prodloužení vodících lišt rozvodového řetězu dochází k tomuto jevu méně často.
V obou případech je prevencí včasná výměna oleje, nejlépe přesně na polovině servisního intervalu doporučeného výrobcem, tedy na 7.500 km, nebo alespoň při proběhu 10.000 km. Toto doporučení nijak nesouvisí s námi prováděnými úpravami SW!


Diagram průběhu naměřených hodnot

 


Tabulka hodnot výkonu a točivého momentu

ot./min. výkon (kW) točivý moment (N.m)
série po úpravě série po úpravě
1.500 13.6 14.5 87.0 92.0
2.000 19.5 21.0 93.0 100.0
2.500 26.4 27.7 101.0 106.0
3.000 33.9 35.8 108.0 114.0
3.500 37.3 40.0 102.0 109.0
4.000 40.2 43.1 96.0 103.0
4.500 42.2 45.7 89.6 97.0
5.000 43.4 47.6 83.0 91.0
5.200 44.0 48.0 80.8 88.1
5.500 36.5 43.0 63.4 74.6
 
 

Mám zájem o úpravu řídící jednotky!

 

 

Kontakt

CIMBU Autosport
Sukorady u Ml. Boleslavi 103
294 06 Březno

tel. 326 397 184
gsm: 601 280 786
e-mail: info@cimbu.cz

Média

GPS

N50° 25,527' E15° 01,485’

skrýt mapu