Popis úpravy

Poznatky z více jak 50.000 námi provedených aplikací seřízení řídících jednotek jsou takové, že seřízení nemá vliv na jejich vlastní spolehlivost ani na spolehlivost motorů a jejich příslušenství. Seřízením programu řídící jednotky jsme dosáhli zvýšení výkonu z 39 na 44 kW (60 PS) přičemž maximální výkon je k dispozici při 5.000 ot/min. Kroutící moment se zvýšil v maximu o 6 Nm na 112 Nm při 3.000 ot./min. oproti 106 Nm u sériového provedení (viz diagram v příloze). Povedlo se nám zlepšit průběh kroutícího momentu prakticky v celém rozsahu otáček. Další výhodou upraveného programu jsou zlepšené tzv. přechodové stavy, motor reaguje na změnu polohy pedálu akcelerátorů bez zbytečných prodlev a škubání. Na základě zkušeností z provozu s těmito motory jsme dále upravili velikost volnoběžných otáček, jež lze potom nastavovat od 800 do 960 ot./min., oproti sériovým cca 740 ot./min.. Výhodou je snadnější rozjezd bez zhasnutí motoru a dále se odstraní klepání převodovky, které je však slyšitelné pouze vně vozu u levého předního kola.

Spotřeba paliva se při shodném stylu jízdy sníží cca o 0,5 l/100 km, při plném využití nového potenciálu motoru se samozřejmě zvýší. Úpravu provádíme přeprogramováním řídící jednotky přímo ve voze. Na námi upravenou řídící jednotku držíme záruku 2 roky na hardware (vlastní řídící jednotku) a pět let na software.

Škoda Fabia
1.2 MPI HTP 40kW

Postup úpravy
Čas. náročnost
Cena úpravy

OBD II zásuvka*
45 minut
3.630 Kč vč. DPH

Seřízená řídící jednotka komunikuje s originální diagnostikou V. A. G., ATAL, VAS apod. jako sériová, je tak zjistitelná pouze subjektivně jízdní zkouškou, nebo objektivně na válcové motorové stolici. 

Upozornění: ŘJ motoru může poškodit také přebíjející alternátor, proto doporučujeme jeho revizi po každých 60.000 km. Toto doporučení platí i pro neseřízenou ŘJ.

* Úpravu řídící jednotky provádíme přímo ve voze, je nutné se dostavit s ním. Na námi upravenou řídící jednotku držíme záruku 2 roky na hardware (vlastní řídící jednotku) a pět let na software.

Včasná výměna oleje u motorů 1.2 HTP

Naše poznatky z provozu motorů 1,2 l HTP v České republice jsou následující: na bezporuchový chod tohoto motoru má zásadní vliv kvalita motorového oleje. Ta vzhledem k příměsím síry v našich palivech rapidně klesá, dle našich zkušeností je olej v benzinovém motoru po ujetých 7.500 km prakticky bez přísad a paradoxně čím kvalitnější olej použijete, tím rychlejší bude jeho degradace.

Specifikem motoru 1,2 l HTP je vysoká teplota oleje, daná nevhodným umístěním katalyzátoru před hlavní olejový kanál v bloku motoru (páni konstruktéři zapomněli při využívání metody konečných prvků používat zdravý selský rozum). Pokud olej v motoru necháte déle jak 10.000 km (ano zásadně se to rozchází s doporučením výrobce na servisní prohlídky), dochází k zakarbonování pístních kroužků, ale hlavně zdvihátek ventilů v hlavě. Ty se nevracejí dostatečně rychle a dostávají se do kontaktu s písty motoru – výsledkem je minimálně poškozená hlava motoru. Dalším konstrukčním nedostatkem je technické řešení napínáku rozvodového řetízku – z důvodu snížení nákladů na výrobu motoru není použit systém rohatka – západka, který by i při motoru v klidu udržoval dostatečné napnutí rozvodového řetězu a napínák je tlačen tlakem motorového oleje jen při běhu motoru. Vlivem provozu dochází k degradaci motorového oleje a tím také k výraznému zvětšování jeho viskozity. Při startu motoru pak nemusí být napínák schopen dostatečně rychle napnout rozvodový řetěz, ten se rozkmitá a na rozvodovém kole přeskočí. Po prodloužení vodících lišt rozvodového řetězu dochází k tomuto jevu méně často.
V obou případech je prevencí včasná výměna oleje, nejlépe přesně na polovině servisního intervalu doporučeného výrobcem, tedy na 7.500 km, nebo alespoň při proběhu 10.000 km. Toto doporučení nijak nesouvisí s námi prováděnými úpravami SW!


Diagram průběhu naměřených hodnot

 


Tabulka hodnot výkonu a točivého momentu

ot./min. výkon (kW) točivý moment (N.m)
série po úpravě série po úpravě
1.500 13.0 15.0 84.0 89.0
2.000 18.0 20.0 86.0 94.0
2.500 24.0 26.0 87.0 96.0
3.000 33.3 35.2 106.0 112.0
3.500 35.7 39.0 97.3 104.0
4.000 39.0 42.0 93.0 100.3
4.500 38.2 43.0 81.0 91.3
5.000 37.5 44.0 71.6 84.0
5.500 36.0 41.0 62.5 71.1
 
 

Mám zájem o úpravu řídící jednotky!

 

 

Kontakt

CIMBU Autosport
Sukorady u Ml. Boleslavi 103
294 06 Březno

tel. 326 397 184
gsm: 601 280 786
e-mail: info@cimbu.cz

Média

GPS

N50° 25,527' E15° 01,485’

skrýt mapu