Poznatky z více jak 50.000 námi provedených aplikací seřízení řídících jednotek jsou takové, že seřízení nemá vliv na jejich vlastní spolehlivost ani na spolehlivost motorů a jejich příslušenství. Seřízením programu řídící jednotky jsme dosáhli zvýšení výkonu z 39 na 44 kW (60 PS) přičemž maximální výkon je k dispozici při 5.000 ot/min. Kroutící moment se zvýšil v maximu o 6 Nm na 112 Nm při 3.000 ot./min. oproti 106 Nm u sériového provedení (viz diagram v příloze). Povedlo se nám zlepšit průběh kroutícího momentu prakticky v celém rozsahu otáček. Další výhodou upraveného programu jsou zlepšené tzv. přechodové stavy, motor reaguje na změnu polohy pedálu akcelerátorů bez zbytečných prodlev a škubání. Na základě zkušeností z provozu s těmito motory jsme dále upravili velikost volnoběžných otáček, jež lze potom nastavovat od 800 do 960 ot./min., oproti sériovým cca 740 ot./min.. Výhodou je snadnější rozjezd bez zhasnutí motoru a dále se odstraní klepání převodovky, které je však slyšitelné pouze vně vozu u levého předního kola.
Spotřeba paliva se při shodném stylu jízdy sníží cca o 0,5 l/100 km, při plném využití nového potenciálu motoru se samozřejmě zvýší. Úpravu provádíme přeprogramováním řídící jednotky přímo ve voze. Na námi upravenou řídící jednotku držíme záruku 2 roky na hardware (vlastní řídící jednotku) a pět let na software.
Postup úpravy
Čas. náročnost
Cena úpravy
OBD II zásuvka*
45 minut
3.630 Kč vč. DPH
Seřízená řídící jednotka komunikuje s originální diagnostikou V. A. G., ATAL, VAS apod. jako sériová, je tak zjistitelná pouze subjektivně jízdní zkouškou, nebo objektivně na válcové motorové stolici.
Upozornění: ŘJ motoru může poškodit také přebíjející alternátor, proto doporučujeme jeho revizi po každých 60.000 km. Toto doporučení platí i pro neseřízenou ŘJ.
* Úpravu řídící jednotky provádíme přímo ve voze, je nutné se dostavit s ním. Na námi upravenou řídící jednotku držíme záruku 2 roky na hardware (vlastní řídící jednotku) a pět let na software.
Naše poznatky z provozu motorů 1,2 l HTP v České republice jsou následující: na bezporuchový chod tohoto motoru má zásadní vliv kvalita motorového oleje. Ta vzhledem k příměsím síry v našich palivech rapidně klesá, dle našich zkušeností je olej v benzinovém motoru po ujetých 7.500 km prakticky bez přísad a paradoxně čím kvalitnější olej použijete, tím rychlejší bude jeho degradace.
Specifikem motoru 1,2 l HTP je vysoká teplota oleje, daná nevhodným umístěním katalyzátoru před hlavní olejový kanál v bloku motoru (páni konstruktéři zapomněli při využívání metody konečných prvků používat zdravý selský rozum). Pokud olej v motoru necháte déle jak 10.000 km (ano zásadně se to rozchází s doporučením výrobce na servisní prohlídky), dochází k zakarbonování pístních kroužků, ale hlavně zdvihátek ventilů v hlavě. Ty se nevracejí dostatečně rychle a dostávají se do kontaktu s písty motoru – výsledkem je minimálně poškozená hlava motoru. Dalším konstrukčním nedostatkem je technické řešení napínáku rozvodového řetízku – z důvodu snížení nákladů na výrobu motoru není použit systém rohatka – západka, který by i při motoru v klidu udržoval dostatečné napnutí rozvodového řetězu a napínák je tlačen tlakem motorového oleje jen při běhu motoru. Vlivem provozu dochází k degradaci motorového oleje a tím také k výraznému zvětšování jeho viskozity. Při startu motoru pak nemusí být napínák schopen dostatečně rychle napnout rozvodový řetěz, ten se rozkmitá a na rozvodovém kole přeskočí. Po prodloužení vodících lišt rozvodového řetězu dochází k tomuto jevu méně často.
V obou případech je prevencí včasná výměna oleje, nejlépe přesně na polovině servisního intervalu doporučeného výrobcem, tedy na 7.500 km, nebo alespoň při proběhu 10.000 km. Toto doporučení nijak nesouvisí s námi prováděnými úpravami SW!
ot./min. | výkon (kW) | točivý moment (N.m) | ||
---|---|---|---|---|
série | po úpravě | série | po úpravě | |
1.500 | 13.0 | 15.0 | 84.0 | 89.0 |
2.000 | 18.0 | 20.0 | 86.0 | 94.0 |
2.500 | 24.0 | 26.0 | 87.0 | 96.0 |
3.000 | 33.3 | 35.2 | 106.0 | 112.0 |
3.500 | 35.7 | 39.0 | 97.3 | 104.0 |
4.000 | 39.0 | 42.0 | 93.0 | 100.3 |
4.500 | 38.2 | 43.0 | 81.0 | 91.3 |
5.000 | 37.5 | 44.0 | 71.6 | 84.0 |
5.500 | 36.0 | 41.0 | 62.5 | 71.1 |
Jak vybírat tuningovou firmuPár dobrých rad
CIMBU Autosport
Sukorady u Ml. Boleslavi 103
294 06 Březno
tel. 326 397 184
gsm: 601 280 786
e-mail: info@cimbu.cz