Javascript DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.comJavascript DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.comJavascript DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com
ČESKY   |   SLOVENSKY   |   ENGLISH   |   MAGYARUL   |   POLSKI
PŘEČTĚTE SI..

Prodloužená záruka ano, či ne?

To je to, oč tu běží, řekl by klasik. Prodlouženou záruku , jako marketingový nástroj prodeje začali používat korejští výrobci automobilů. Postupně tuto možnost začali nabízet i další výrobci. Vyplatí se připlatit si?

Předně je potřeba vědět, že prodloužená záruka se netýká opotřebitelných dílů (brzdy, spojka) a je podmíněna pravidelnými návštěvami autorizovaných servisů, což je dnes ve většině případů sice jednou za dva roky, nebo cca 30.000 km, navíc je omezena nájezdem 120 až 150.000 km. Paradoxně právě s dodržováním výrobcem stanovených servisních intervalů vzniká první problém. Oleje, které jsou v dnešních ekologických motorech tak dlouho, napáchají určité škody na mechanice motoru jako takovém, dílem tím, že jsou chemicky vyčerpané (olej v benzínovém motoru již po 7.500 ujetých km, u dieselu po 17 000 km), dílem tím, že jsou znečištěné vzdušným prachem, který prošel přes neměněný vzduchový filtr a také sazemi, jakožto produktu hoření. U dieselů za větší kontaminaci může EGR ventil, který je u motorů plnících EURO 6 po aféře dieselgate daleko více otevřený, aby se zajistily nižší teploty ve spalovacím prostoru a méně kyslíku ve válcích, u benzínů je pak tzv. vnitřní EGR. U nových motorů tomu všemu nasazují korunu kovové špony, které jsou v horším případě následkem špatného vyčištění bloku při výrobě v tom lepším pak jen výsledkem záběhu nového motoru. Životnost motoru také účinně omezují dlouhé intervaly výměn vzduchových filtrů. Olej je jednou z mála položek, na které servis vydělává a proto je náležitě předražený.

Mechanické problémy na hnacím řetězci (vada materiálu, chyba montáže v sérii) se projeví do cca 3.000 km, další závady, typicky vysoká spotřeba oleje jsou mimo jiné výsledkem dlouhých intervalů výměny motorového oleje. Chemicky vyčerpaný olej nerozpouští karbonové usazeniny, díky nízkým otáčkám motorů obecně se prodlužují časy kompresních tlaků a negenerují se síly, které tlačí píst do stěny válce, čímž se pístní kroužky uvolňují. Výsledkem je zvýšená spotřeba oleje, ovšem výrobce si do technických podmínek dává jako možnou spotřebu oleje až 1 litr na 1.000 km. Ve výsledku tak nemáte možnost motor vyreklamovat ani v době prodloužené záruky, stejné je to s pazvuky z převodovky, spojky atd. Možné problémy elektrické výbavy se vyskytují velmi zřídka a zpravidla jsou způsobeny buď činností hlodavců, takže je viditelné poškození instalace, nebo vody v oddělovací přepážce motoru, která se tam nahromadí po zacpání odvodních kanálů listím či jehličím, takže záruka opět nebude uznána. Pravděpodobnost, že na nějaký díl, který se vyloženě nerozpadne bude uplatněna záruční výměna se limitně blíží k nule, jako perličku uvedu příklad rozpadajícího se chladiče na voze výrobce standardně nabízejícím 7 letou záruku. V roce 4 stáří auta si majitel všiml, že mu na chladiči jaksi mizí lamely, které zvyšují účinnost chladiče. Záležitost reklamoval opakovaně při každé servisní prohlídce či úkonu, nebylo mu vyhověno. Po uplynutí záruky musel být neúčinný chladič vyměněn za cca 65.000 km, včetně hadic a spon, které nebyly schopné montáže na nový díl chladiče…

Dnešní automobilová produkce se dá formulovat jako navoněná bída, výrobci se snaží o co nejlevnější výrobek, při čemž jim proti hovoří zvýšené náklady na výrobu díky dílům, které jsou spojeny s emisemi automobilů. Vady obzvláště nekvalitních dílů se projeví ještě v běžné záruce, nebo jsou dokonce preventivně vyměněny v rámci servisní prohlídky, aniž by majitel o tom věděl.

Závěrem tedy nezbývá než konstatovat, že prodloužená záruka slouží jen na nalákání kupujícího, v případě jejího připlácení si se dá říci, že jsou to nerozumně vynaložené prostředky, protože ani oprávněné nároky nejsou výrobci automobilů akceptovány.