Javascript DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.comJavascript DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.comJavascript DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com
ČESKY   |   SLOVENSKY   |   ENGLISH   |   MAGYARUL   |   POLSKI
PŘEČTĚTE SI..

Start stop systém podruhé – nízká životnost akumulátoru

V minulém povídání (zde) jsme řešili škodlivost systému Start stop pro živostnost motoru i bezpečnost silničního provozu, dnes si popíšeme cca 4 leté zkušenosti z provozu s tímto systémem.

Dovolím si hned na úvod drobnou poznámku - u vybraných, většinou starších koncernových modelů umíme systém Stop-start trvale deaktivovat, nemusíte tedy myslet na jeho deaktivaci hned po startu.

U motorů jako takových běžnými uživateli decimovaných dlouhými intervaly výměny motorového oleje a vzduchového filtru nelze s přesností určit, jaký podíl na snížení životnosti má právě užívání Stop start systému, jiný vliv bude mít systém na motor provozovaného automobilu převážně po městě, jiný u vozů využívaných k delším jízdám. Zcela chaos do toho vnášení autíčkáři, kteří tento systém vypínají. Startéry vybavené jehlovými ložisky na místo třecích zatím nezlobí, uvidíme, za jak dlouho se projeví větší opotřebení dvojice uhlíky – kolektor. Jednoznačně nižší je však životnost autobaterií, byť pro tento systém speciálně modifikovaných.

Systém Stop start je ve voze téměř výhradně doplněn systémem inteligentního dobíjení, nebo též systémem řízení proudu ve vozidle. Jak už to v dnešní době bývá, to, co se jmenuje inteligentní se z hlediska životnosti akumulátorové baterie (dále jen AKB) chová naprosto stupidně, snahou je opět snížení spotřeby paliva a nějaké to snížení emisí výfukových plynů. Jak zařízení funguje ? Předně je nutné říci, že tato vymyšlenost žádným tlačítkem jednoduše vypnout nejde. Jeho cílem je, aby při ustálené rychlosti či akceleraci alternátor nedobíjel vůbec, či jen minimálně a naopak při deceleraci se snaží přebíjením AKB vzniklé manko napětí AKB nahradit. Při programování ECU motoru mimo jiné sledujeme velikost napětí AKB, protože při nízké hodnotě se programování přeruší a mohou pak nastat komplikace. I automobily vybavené systémem Start stop, které přijely ze vzdálenosti třeba 200 km mají napětí AKB max. 12.1 V. Systém reguluje spodní napětí na základě teploty okolí tak, aby baterie byla ještě schopna nastartovat motor, takže například při teplotě 20 st. Celsia je to 70% celkové kapacity baterie, takže v baterii s celkovou kapacitou 70 A.h tak zbývá jen 49 A.h. Aby olověná baterie vydržela, měla by mít od 12.8 do 12.9 V, pod 12.5 V už začíná proces sulfatace. Při ní se na deskách tvoří krystalky síry, které v důsledku začnou kroutit jednotlivé desky, takže se kladná dotkne záporné desky a daný článek se tak vyzkratuje. Následným přebíjením při deceleraci křehne kladná mřížka. To je důvod, proč moderní automobily potřebují AKB typu EFB, které mají desky robustnější, nebo typu AGM, kde desky odděluje skelná vata. Přes tato opatření jsou známy případy, kde ani AKB s uvedenými modifikacemi nevydrží déle, než dva roky, taxikářům a automobilům v podobném režimu provozu dokonce jen rok. Originální baterie ekonomické řady systému EFB stojí v autorizovaném servisu cca 5 100 Kč, dražší AGM pak dokonce 8 000 Kč. K dostání jsou na trhu levněji, jen musíte hledat, dražší verze AGM se dá sehnat do 3 000 Kč. Lze speciální baterii nahradit tou klasickou ? Z výše napsaného vyplývá, že pokud je systém Stop start v činnosti a s ním i inteligentní řízení dobíjení AKB, tak nikoliv, extrémní rozdíly napětí prostě nevydrží.

Životnost AKB v moderním autě lze několika způsoby: u sériového provedení automobilu s aktivním Start stop lze životnost AKB prodloužit pravidelným dobíjením, min jednou za měsíc, ideálně jednou týdně, ne všichni ale bydlí v rodinném domku a jsou ochotni na svého miláčka pravidelně myslet. K tomu mám ještě dvě poznámky : první se týká faktu, že automobily s inteligentním řízením napětí je potřeba nabíjet tak, že kladný pól nabíječky připojíte na kladný pól AKB, záporný pól zdroje ale musíte připojit na kostru vozidla, ne na záporný pól AKB. Druhá poznámka se týká vlastní nabíječky, opravdu jen málokterá má režim udržování napětí po nabití AKB, většina po nabití drží cca 13,7 V, což baterii dlouhodobě napojené rovněž vadí. Další možností je trvalé zapojení většího spotřebiče, v létě to obstará zpravidla klimatizace, v zimě stačí zapnou vyhřívání sedadla, nepatrně vyšší spotřeba rozhodně nepřeváží náklady na pořízení AKB, klidné může být i Vaše ekologické svědomí, emise spojené s výrobou a ekologickou likvidací (předpokládám, že Vás ani nenapadne pohodit starou AKB někde v lese ) AKB jsou rozhodně vyšší, než zvýšení těch Vašeho automobilu navrhovaným opatřením… Poslední možností je deaktivace Start stop systému cestou nařízení vyššího udržovacího napětí v palubní síti třeba na zmíněných 12.9 V, i v tomto případě ale doporučujeme řekněme 4x do roka nabití AKB kvalitní moderní nabíječkou. V tomto případě lze již použít běžnou olověnou AKB dané kapacity.